Thursday, June 23, 2011

Aku pernah ke bendang K….

Macam poyo jer tajuk nie..Tapi suka hati akulah, aku punyer blog. Suka hatilah nak tulis apakan..hehe (biarlah tak dak orang baca pun, huhu). Sebenarnya aku tak puas hati dengan *mr* masa makan pizza kat Alamanda dua hari lepas (dengan 4 member opis lain). Bukannya apa, dia pandang aku muka tak puas hati ja bila aku cakap aku pernah g bendang. Pegi bendang tue maksudnya buat keja kat bendangla. Bukan pegi tengok bendang. Yang tue semua orang besa tengok.

Tapi citer nie dah lamala, masa darjah 6 kalau tak silap aku. Maklumlah, mak abah aku orang bendang. Kat surat beranak pun ada tulis (pekerjaan bapa-BENDANG) so memang confem aku orang kampong yang duk kat bendang (tapi rumah aku depan jalan raya, bukan depan bendang, huhu). Tapi seingat aku tak pernah pulak g bendang ngan mak abah aku tolong diorang, sebaliknya aku tolong tok & tokwan aku ja, sebelah mak (mungkin diorang dah veteran, hehe).
Aku pernah menarik anak benih yang dah tersusun cantik atas plastic biru dalam bendang yang penuh ayaq dengan maksu aku, yelah masa menanamkan bendang penuh ayaq, la nie padi tabuq ja. Dulu susah, kena tanam anak-anak benih padi guna kuku kambing (bukan amik kambing punya kuku k). Siap lari-lari lagi tarik plastic biru. Best ooo. Sebabnya maksu cakap boleh lari laju atas darat kalau lari laju dalam ayaq. Aku pun tak tahu teori nie betul ke tak. Tapi tryla lari dalam bendang yang penuh selut. Hahaha.. Silap-silap nak jalan pun susah. Masa menanam ni, aku tolong maksu aku dekat sebelah umah tokwan aku jer dekat Parit Hj. Said.
Pastu hari minggu yang lainnya aku tolong plak tok wan aku dekat Sangyak (entah betul ke tak ejaan dia) atas Kg. Pandak Puteh, Kuala Kurau. Hehe, kat sini aku tolong kerat padi guna pisau pengerat (dulu mesin padi belum adala). Kat Sangyak nie best sebab angin asyik bertiup jer. So, mesti tak ramai ada pengalaman macam nie kan. Seronoknya bila teringat balik kenangan masa tue. Pastue berenti minum ayaq kopi dan biskut 4 segi sambil menghirup udara yang nyaman dan menyegarkan. Sekarang nie udara dah tercemar. Dah tak bersih sangat macam 20 tahun dulu.

Lepas pada tue ada satu citer yang buat aku rasa serik dan sentiasa bagi alasan untuk tak turun ke bendang lagi. Sebabnya adalah bila satu hari tue, masa jalan kat batas tepi parit bendang (bukan batas bendang) dekat Jalan Bobby, Parit Abas (bukan ada citer Bobby Hindustan jer k, hehe) aku jalan pijak rumput tepi batas tue sambil sembang-sembang dengan maksue aku sebelum turun ke bendang.
Tiba-tiba aku rasa semacam jer kat kaki aku, sejuk-sejuk n trasa ada benda. Bila pandang jer kakiku, Ya Allah banyaknya pacat beribu-ribu lemon. Rupa-rupanya aku dah terpijak sarang si pacat. Yang kecik, yang besar, yang sedang semuanya ada. Aku rasa ada nenek, tokwan, anak, menantu, cucu, cicit, jiran-jiran tetangga pacat kot yang dok memanjat kakiku. Huhu.. Aku pun terus jerit tak hengat, geli giler. Aku jerit lagi sambil jentik pacat yang banyak tue. Nasib baikla maksu aku tolong buang sama. Rasa lemah semangat & nak pengsan pun ada. Dah siap nangis-nangis dah. Huhu. Kalau sesapa penah kena tau lah rasa dia camna, sebelum nie aku tak geli pun dengan pacat.
Lepas jer kejadian tue, aku tengok sekor pacat pun dah jerit-jerit geli. Dan lepas pada tue aku tak turun ke bendang lagi coz tak lalu & loya tengok pacat, bukan penyegan k sampaila sekarang. Sebelum tue banyak kali jugalah aku turun bendang tolong tok & tokwan aku, tak kisahlah menanam ke, mengerat ke dll keja bendang tapi memukul padi aku tak pernahla sebab yang tue keja orang lelaki, lagipun masa tue aku kecik lagi, mana larat, nanti naik plak muscle aku. Hehe.
Selepas pada tue, kalau bendang kering jer aku berani turun. Dulu lepas mengerat, batang-batang padi akan dibakar dan bendang dah jadi padang bola sepak. Anak muda petang-petang akan turun bermain bola, tapi sekarang padi di tuai guna mesin padi, tanah jadi begulung-gulung dan tak cantik bila kering dan tak boleh buat padang bola lagi. So, dah tak boleh main dalam bendang lagi lepas musim menuai atau mengerat. Tuelah sebab nape kalau orang ajak aku pegi mana-mana tempat yang kemungkinan ada pacat mesti aku tak nak g. Hehe.
So *mr*, ko pernah g ke bendang n rasa pacat banyak di kaki??? Mesti tak pernah rasa apa yang kurasakan…..So, jangan pandang orang ngan muka tak puas hati ja n perlekeh sambil gelak-gelakkan orang. Aku tak suka & tak baik k. Sekian.

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete